|
|
|
|
Flyglitteraturträffen 5-6 oktober 2024 |
|
|
|
Nominering och omröstning av Årets svenska flygbok 2024
Fem böcker ur bokårets utgivning har nominerats till omröstning.
Omröstning kan endast ske genom att delta på Flyglitteraturträffen.
OBS! Ingen omröstning kan göras via e-post eller liknande som tidigare!
|
|
|
|
Fem böcker nominerade till Årets svenska flygbok 2024
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Internationella Luftfartsutställningen i Göteborg
ILUG 1923
|
|
|
|
Författare: Rob J. M. Mulder
Förlag: European Airlines
ISBN: 9788293450184
Pris: 395 kr
Format: A4, 288 sidor, inbunden.
1921 firade Göteborg sitt trehundraårsjubileum, men på grund av den ekonomiska krisen flyttades festligheterna fram till 1923.
Mellan den 9 maj och 30 september 1923 hölls många stora utställningar i Göteborg. En av dem var den Internationella
Luftfartsutställningen Göteborg (ILUG), som öppnade sina dörrar den 20 juli och avslutades den 12 augusti. Nästan hundra
utställare från Sverige, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Tjeckoslovakien, Italien, Norge, Danmark och Tyskland
presenterade sina produkter. Vidare hölls De Internationella Flygtävlingarna mellan den 4 och 12 augusti 1923 på Göteborgs nya
flygplats, Torslanda. Flera tävlingar anordnades och deltagare kom från många länder, men främst från Sverige, Storbritannien,
Tyskland och Frankrike. Framgången med utställningen och flygtävlingarna var enorm och många besökare kom till utställningen
eller till Torslanda för att se flygtävlingarna.
Författaren har samlat allt tillgängligt material och dokumenterat utställningshändelserna och flygtävlingarna. Boken är rikt
illustrerad med många unika fotografier, tabeller och översikter. Boken finns i både svensk och engelsk utgåva.
|
|
|
|
7. Metropolitan - Folkflygets arbetshäst
Flyghistorisk Revy 2023
|
|
|
|
Författare: Michael Sanz
Förlag: Svensk Flyghistorisk Förening
ISSN: 0345-3413
Pris: 300 kr
Format: A4, 256 sidor, inbunden.
Årets flyghistoriska revy från Svensk Flyghistorisk Förening handlar om Convair Metropolitan. Denna flygplantyp var en riktig
arbetshäst för passagerartrafiken hos SAS och Linjeflyg under ett trettiotal år, från 1950-talet och framåt, tills jetflygplan
övrtog denna roll. Författare är SFF:s Michael Sanz som år 2020 kom med boken om Caravelle i Sverige och Norden. Dessa typer av
flygplan är verkligen hans specialitet.
Boken inleds med kapitel om tillverkaren Convair och deras flygplan. Vidare kommer kapitel om flygplantypen i Finland, Sverige
och Norge. De svenska bolagen som avhandlas är naturligtvis SAS och Linjeflyg, men också ScanBee som hade två maskiner. De sista
kapitlen handlar om metropolitan som ambassadflygplan i Sverige och Finland samt om två svåra flygolyckor i Sverige respektive
Norge. Boken avslutas med en sammanställning över alla flygplansindividerna, källförteckning och personregister.
|
|
|
|
8. Fältflygaren Henry
|
|
|
|
Författare: Magnus R Lindgren
Förlag: Bokförlaget Norlén&Slottner
ISBN: 9789189705371
Pris: 200 kr
Format: 196 x 148 mm, 118 sidor, inbunden.
Fältflygaren Henry Albin Ytterstrand omkom när han störtade med sin J 29 Flygande Tunnan den 3 november 1953.
Dödskraschen på Hallandsåsen sammanföll på dagen med hans fästmö Ristil Hellströms tjugotvååriga födelsedag och lämnade
kamrater och befäl i stor sorg och två familjer i svår trauma.
Magnus R Lindgren har under flera års tid läst gamla brev, tidningsklipp och flera böcker om fältflygare och det svenska
flygvapnet. Författaren har sökt i arkiv och på nätet, bläddrat i fotoalbum, besökt museer och andra platser samt brevväxlat
och träffat människor - alltsammans för att han önskat teckna en bild av Henry Ytterstrands liv från november 1951 fram till
hans alltför tidiga död två år senare.
|
|
|
|
18. DC-3:an
Att bärga historien
|
|
|
|
Författare: Carl Douglas, Björn Hagberg och Martin Widman
Förlag: Bokförlaget Max Ström
ISBN: 9789171266101
Pris: 329 kr
Format: 290 x 223 mm, 160 sidor, inbunden.
Den 13 juni 1952 lyfte ett spaningsflygplan från Bromma flygplats. Ombord fanns åtta personer. Deras uppdrag var topphemligt. Två
timmar efter start förlorades radiokontakten med flygplanet. En stor räddningsaktion var snabbt igång men förutom en gummibåt med
spår av sovjetisk ammunition hittades ingenting. DC-3:an var borta. Det skulle ta mer än 50 år innan flygplanet återfanns och
sanningen om dess öde uppdagades. Den bärgade DC-3:an berättar en unik historia om kalla krigets vansinne och villkor.
I boken låter vi bilder på föremål som legat på Östersjöns botten berätta historien om det nedskjutna spionplanet. Armbandsuret
som visar tidpunkten för nedslaget, nylonstrumpan som navigatören hade knuten om halsen som amulett, den sönderbrända
signalspaningsutrustningen, hålen i flygplanskroppen från träffar av granater, den slitna plånboken och pilotens dagbok som slutar
abrupt den 13 juni 1952.
Boken djupdyker i haveriutredningen och berättar om den komplicerade bärgningen av flygplanskroppen – från 127 meters djup till
ett hypermodernt museum. Genom tidigare opublicerade fotografier från marinens bärgning av flygplanet och den efterföljande
haveriutredningen fördjupas kunskapen och känslan kring DC-3:ans öde både i dåtid och nutid. En suggestiv och tankeväckande bok
om ett nedskjutet svenskt militärflygplan, politiskt spel och anhörigas mångåriga sökande efter sanningen.
|
|
|
|
21. Svenska flygmuseer
|
|
|
|
Författare: Lennart Berns och Jan Forsgren
Förlag: Trafik-Nostalgiska Förlaget
ISBN: 9789189243705
Pris: 280 kr
Format: 280 x 210 mm, 174 sidor, inbunden.
I Sverige finns det inte mindre än cirka 50 museer med flyganknytning, från Skåne i söder till Norrbotten i norr. I denna bok
presenteras nu för första gången dessa museer med besöks information, historik och tabeller över museernas flygplan. Boken
redovisar också de flygplan som finns utmed vägar, på rastplatser eller som är uppsatta på pelare eller socklar runtom i vårt
land. Det förhållandevis stora antal svenska flygplan som återfinns i utländska museer är också förtecknade. I ett särskilt
kapitel redovisas även de veteranflygplan som hålls luftvärdiga av olika föreningar. Boken är rikt illustrerad med cirka 200
bilder. Förutom att tjäna som referensbok är boken även en utmärkt reseguide.
|
|
|
|
|
|
|
|
|